Ponad 18 procentowy* wzrost notuje od 2010 roku rynek usług medycznych w krajach GCC** (Gulf Cooperation Council - Rada Współpracy Zatoki Perskiej). Do 2025 roku jego wartość, zgodnie z przewidywaniami, wzrośnie do blisko 32 mld USD. Ten dynamicznie rosnący rynek jest jednym z kluczowych obszarów ekspansji Famedu Żywiec, z którego spółka generuje kilkanaście procent globalnych przychodów. Żywiecki wytwórca sprzętu medycznego na tegorocznej edycji Arab Health zaprezentował łóżko szpitalne Nexo, które pierwszych nabywców znalazło jeszcze przed oficjalną premierą. Stoisko spółki było jednym z najczęściej komentowanych przez uczestników odbywających się w Dubaju targów.
Do wzrostu sektora opieki zdrowotnej w krajach Zatoki Perskiej w głównej mierze przyczyniają się wysoka liczba chronicznych dolegliwości, związanych ze stylem życia. Ten aspekt w połączeniu z rosnącym poziomem dochodów i coraz powszechniejszym systemem ubezpieczeń społecznych, przekłada się na rozbudowę infrastruktury placówek szpitalnych. Dla Famedu region Azja-Bliski Wschód pozostaje jednym ze strategicznych obszarów ekspansji.
– Impuls rozwojowy będzie wzmacniać większa liczba pacjentów geriatrycznych i potrzeby wynikające z coraz częstszych przypadków chorób, takich jak cukrzyca, czy otyłość. Nie bez znaczenia pozostaje akceptacja innowacji, a w konsekwencji rosnący popyt na nowoczesne technologie w konserwatywnych krajach regionu. Jakość jest fundamentem zaufania do wyrobów polskich producentów. Przekłada się ona na systematyczny wzrost liczby klientów i coraz wyższe przychody generowane na tym niezwykle perspektywicznym rynku – mówi Hossam Ragab, Dyrektor Sprzedaży w regionie Middle East Famedu Żywiec.
W trzecim kwartale 2017 roku z rynku bliskowschodniego Famed uzyskał ponad 17 proc. wpływów, a roczne przychody spółki generowane w krajach arabskich to kilkanaście milionów złotych. Na tym terenie producent z Żywca zrealizował dotychczas zamówienia m.in. na stoły operacyjne, wózki do transportu pacjentów oraz łóżka porodowe, dostarczając je do placówek w Arabii Saudyjskiej, Emiratach Arabskich, Jordanii, czy Katarze. Famed prowadzi swoje oficjalne przedstawicielstwo w Dubaju.
– Nasze doświadczenia wskazują, że odbiorcy w krajach Bliskiego Wschodu szczególnie cenią umiejętne połączenie nieskomplikowanej konstrukcji (choć ta sytuacja ulega zmianie) z wysoką wytrzymałością, funkcjonalnością oraz wygodą i bezpieczeństwem użytkowania. Wiemy, jak odpowiedzieć na te potrzeby, czego potwierdzeniem są pierwsze zamówienia złożone na premierowy produkt – wyjaśnia Marek Suczyk, wiceprezes Famedu Żywiec.
Ideą, która przyświecała pracom projektowym, było stworzenie wyrobu zapewniającego pacjentom wysoką jakość świadczeń - optymalny komfort i bezpieczeństwo. Rynkiem, z myślą o którym przygotowano Nexo są kraje arabskie, gdzie będzie ono dostępne pod nazwą Horus. Spółka oficjalnie zaprezentowała nowe elektryczne łóżko, stworzone w odpowiedzi na potrzeby m.in. szpitalnych oddziałów opieki długoterminowej oraz intensywnej opieki medycznej w trakcie zorganizowanych na przełomie stycznia i lutego targów Arab Health 2018. Jednak pierwsze zamówienie z Arabii Saudyjskiej, na ponad 70 sztuk Nexo, wpłynęło jeszcze przed jego rynkowym debiutem. Famed cieszy się na tamtejszym rynku dobrą opinią, której potwierdzeniem było zaproszenie do udziału w spotkaniu zainicjowanym przez saudyjską rodzinę królewską.
– W ubiegłym roku zaprezentowaliśmy nasz sprzęt osobom odpowiedzialnym za zakupy sprzętowe w ministerstwach zdrowia oraz kluczowych szpitalach na terenie Arabii Saudyjskiej i państw powiązanych z nią gospodarczo. Udział w spotkaniu był dla nas nobilitacją oraz obiecującym prognostykiem, wobec oczekiwań jakie wiążemy z obecnością na Bliskim Wschodzie. Także tegoroczną edycję Arab Health możemy ocenić podobnie. Choć oczywiście oceniamy targi z szerszej perspektywy, to z satysfakcją przyjmujemy pozytywne opinie o designie, funkcjonalności i cenie naszego premierowego łóżka – komentuje Marek Suczyk.
W Dubaju Famed zaprezentował także stoły operacyjne: Hyperion - o udźwigu 500 kg, stworzony z myślą o najnowszych trendach w chirurgii oraz SU-03 - o udźwigu 350 kg, w pełni kompatybilny z wszystkimi rodzajami ramion C oraz Freyę - łóżko porodowe spełniające też wymagania dla łóżek szpitalnych. Zaprezentowany sprzęt spotkał się z uznaniem klientów i zyskał nowych nabywców już podczas targów.
– Z konieczności, wobec utraty transportowanego drogą morską pierwotnie przygotowanego na targi wyposażenia stoiska, musieliśmy na nowo zorganizować ekspozycję. Wobec wyzwań związanych z logistyką nie było to wcale tak oczywiste, ale elastyczność i sprawność działania jest jednym z fundamentów sukcesu w naszej branży. Dosłownie w cztery dni udało się przygotować aranżację stoiska, która choć siłą rzeczy nie była tak okazała, jak pierwotna, to jednak została bardzo pozytywnie oceniona. Ze względu na ogromny pech, finalnie jednak stając na wysokości zadania, zostaliśmy, można powiedzieć, jedną z gwiazd Arab Health. Odwiedziło nas kilkuset partnerów, a liczne nawiązane kontakty ułatwią nam realizację celów związanych ze wzmocnieniem pozycji na Bliskim Wschodzie – podsumowuje Marek Suczyk.
Odbywające się od 1975 roku targi Arab Health to największe wydarzenie dedykowane branży medycznej w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. W Dubaju, podczas jednego z najważniejszych wydarzeń dla światowej branży zdrowotnej, zaprezentowało się 4 tys. producentów i wzięło udział około 100 tys. odwiedzających ze 150 krajów. Swoją ofertę przedstawiło również ponad dwudziestu wystawców reprezentujących polski sektor medyczny.
* CAGR (Compound Annual Growth Rate - Skumulowany Roczny Wskaźnik Wzrostu)
** GCC (Gulf Cooperation Council - Rada Współpracy Zatoki Perskiej) obejmuje Arabię Saudyjską, Bahrajn, Katar, Kuwejt, Oman i Zjednoczone Emiraty Arabskie)
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/udana-premiera-wyrobu-polskiej-spolki-na-perspektywicznym-rynku-bliskowschodnim